Komunikácia Grófske – odpoveď Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (7.7.2025)

Náš list:

Vážený pán minister,

dovoľujeme si Vás osloviť v mene občianskeho združenia „Náš Prešov“, ktoré vzniklo v roku 2020, ako prejav občianskej iniciatívy, ktorej cieľom je pomáhať pri rozvoji mesta a regiónu východného Slovenska.

Jedným zo základných predpokladov pre kvalitné podmienky života obyvateľov mesta a regiónu je aj kvalitná a bezpečná cestná infraštruktúra preto aj z tohto dôvodu je pre tretie najväčšie mesto na Slovensku dôležitá otázka výstavby rýchlostnej cesty R4 ako súčasť významného dopravného koridoru „Via Carpatia“. Rýchlostná cesta R4 je v štruktúre európskych intermodálnych koridorov súčasťou Ten-T dopravnej siete.

V súčastnosti prebieha výstavba II. etapy R4 – severný obchvat Prešova, výstavba je financovaná zo štátneho rozpočtu (cca. 338 mil. eur) zároveň z európskeho fondu CEF (nástroj na prepájanie Európy) podarilo získať vyše 60 mil. eur ako nenávratný finančný grant, čo projektu významne pomôže.

V rámci prípravy rýchlostnej cesty R4 sa plánovalo aj s výstavbou komunikácie „Grófske“ – prepojenie rýchlostnej cesty R4 s cestou I/18 pri leteckej základni v Prešove-Nižnej Šebastovej. Dôležitosť privádzača Grófske dokumentujú mnohé strategické dokumenty, plány a analýzy. Navrhovaný privádzač je v súčastnosti v Územnom pláne mesta Prešov, je súčasťou Masterplánu, je vedený ako verejno-prospešná stavba, je v súlade s Plánom udržateľnosti mobility PSK. V rokoch 2017 a 2019 Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) v CBA anlýze pri hodnotení výstavby R4, potvrdil vysokú mieru návratnosti (efektivity) projektu výstavby komunikácie Grófske. Predpokladaná výška nákladov na realizáciu 1,8 km úseku sa pohybuje v rozmedzí 18 až 20 mil. eur. Komunikácia by prepojila rýchlostnú cestu R4 v úseku mimoúrovňovej križovatky Fintice a napojila by sa na cestu I/18 pri letisku v Prešove – Nižnej Šebastovej.

Ako občianske združenie sa dlhodobo snažíme o výstavbu rýchlostnej cesty R4 aj tejto komunikáci. Na zadanie Prešovského samosprávneho kraja sa v súčasnosti vypracováva projektová dokumentácia a technická štúdia trasovania tejto cestnej komunikácie, ktorú PSK zafinancuje z vlastných zdrojov za čo sme predstaviteľom PSK a poslancom vďační.

Problémom, ale ostáva financovanie samotnej výstavby.Národná diaľničná spoločnosť od jej realizácie odstúpila z dôvodu, že komunikácia svojou dopravnou funkciou patrí medzi cesty III. triedy a preto jej realizácia nie je v kompetencii Ministerstva dopravy (NDS) ani SSC, pričom obdobné komunikácie sa v iných krajoch bezproblémov budujú.

Sme toho názoru, že výstavba tejto komunikácie je dôležitá aj z dôvodu výstavby (už v realizácii) Ústrednej vojenskej nemocnice v Prešove,ktorá si vyžiada dopravné prepojenie a dostupnosť na vonkajšie obchvaty mesta (severný, juhovýchodný).Výstavba komunikácie je potrebná,aby sa v súčastnosti a do budúcna zabránilo prehusťovaniu vnútromestskej a regionálnej dopravy, ktorá je už dnes za hranicou únosnosti dopravných kolapsov. Už teraz sa intenzita dopravy pohybuje v kritických úsekoch mesta od 30 tisíc do 48 tisíc vozidiel za deň.

Z médií sa dozvedáme, že aj Vaše ministerstvo pripravuje zmeny v rámci využitia nástrojov politiky súdržnosti na obranné účely, vrátane podpory infraštruktúry s duálnym využitím a vojenských účelov. Máme zato, že práve tieto nástroje a ich prostriedky by mali byť využité aj na uvedený projekt prepojenia rýchlostnej cesty R4 a cesty I. triedy I/18 , ktorý poslúži jednak pre vojenské účely – logisitický (vojenská nemocnica, letecká základňa), ale aj pre cestnú infraštruktúru mesta, regiónu a priemyselného parku „Grófske“, ktorý je v súčasnosti vo výstavbe.

Touto cestou Vás chceme poprosiť o zasadenie sa, aby sa našli finančné prostriedky na vybudovanie komunikácie Grófske a radi sa s Vami k tejto téme stretneme aj osobne.

V Prešove 8.4.2025
Ďakujeme a s úctou za OZ Náš Prešov

„Byť, či nebyť Grófske“ (5.3.2025)