Petícia proti výstavbe nájomných bytov v katastrálnom území mesta Prešov na ul.Bajkalská na Sídlisku III pri lanovom centre (6.5.2025)

P E T Í C I A

NEBERTE NÁM LÚKU – Zastavme výstavbu na úkor zelene v našej lokalite! Podpíšte petíciu za zachovanie krajinnej zelene pre všetkých!

Proti výstavbe na pozemku parcelné č. 9310/297 v katastrálnom území mesta Prešov evidovanom na liste vlastníctva č. 6492 – lokalita Bajkalská


https://www.mojapeticia.sk/campaign/peticia-proti-vystavbe-najomnych-bytov-v-katastralnom-uzemi-mesta-presov-na-ul.bajkalska-na-sidlisku-iii-pri-lanovom-centre/cbbbaf8d-b006-449c-a29a-289ebaa7b06d

Stiahnite si petičný hárok tu – Peticia-Najomne-byty-Bajkalska.doc

O D Ô V O D N E N I E

„My, obyvatelia dotknutí zámerom výstavby, sme znepokojení zámerom výstavby nájomných bytov v lokalite na Bajkalskej ulici v Prešove (územie ohraničené Lanovým centrom, bytovými domami Bajkalská 2, Bajkalská 4, Bajkalská 6, Bajkalská 8, Bajkalská 10, Bajkalská 12, Bajkalská 12A, Bajkalská 12B a riekou Torysa) a zásadne nesúhlasíme s tým, aby sa na pozemkoch mesta v tejto lokalite, konkrétne na parcele č. 9310/297 takáto výstavba realizovala.

1. Územie slúži ako dôležitý voľnočasový a rekreačný priestor
Daná plocha nie je len „nevyužitou“ zeleňou – ide o aktívne využívaný priestor nielen miestnou komunitou a obyvateľmi mesta Prešov, ale aj mnohými cudzími návštevníkmi. Ľudia ju pravidelne využívajú na športovanie, rekreačné behy, venčenie psov, púšťanie šarkanov, sánkovanie, hranie futbalu, opaľovanie sa počas leta a iné voľnočasové aktivity. Výstavba by zlikvidovala jednu z mála dostupných otvorených plôch, ktoré slúžia všetkým vekovým skupinám, najmä rodinám s deťmi a seniorom. Nejde len o teoretickú „zelenú plochu“ v územnom pláne, ale o reálne žijúci priestor s komunitným významom.

2. Súlad s územným plánom neznamená automatickú vhodnosť výstavby
Aj keď je časť územia klasifikovaná ako „obytné plochy bytových domov“, rozsiahla plocha zostáva vedená ako „plocha urbanistickej zelene“ s rekreačnou a ekologickou funkciou. Vzhľadom na súčasné komunitné využitie, význam pre kvalitu života obyvateľov a obmedzené množstvo dostupnej verejnej zelene v okolí, považujeme ďalšiu výstavbu za nevhodnú, neželanú a v rozpore s princípmi zodpovedného a vyváženého urbanistického rozvoja.

3. Zničenie prírodného prostredia – aj na plochách formálne určených na bývanie
Záber územia, ktoré dnes tvorí súvislú zeleň – vrátane častí evidovaných ako „obytné plochy bytových domov“ – by viedol k strate cenných biotopov, narušeniu lokálnej biodiverzity a celkovému zhoršeniu životného prostredia. Tieto „obytné plochy“ bezprostredne susedia s územím klasifikovaným ako „plocha urbanistickej zelene“ a spolu vytvárajú prepojený prírodný celok s rekreačným a ekologickým významom. Lokalita zároveň nadväzuje na biokoridor nadregionálneho významu a pravidelne sa tu vyskytuje 41 druhov vtákov. Preto žiadame, aby sa v tejto oblasti nerealizovala žiadna výstavba, ani na územiach formálne označených ako obytné.

4. Zhoršenie kvality života obyvateľov
Zeleň v meste neplní len estetickú funkciu – je kľúčová pre zdravé a príjemné životné prostredie. Pomáha tlmiť hluk z dopravy a okolia, zachytáva prach a znečistenie, zlepšuje kvalitu ovzdušia a prirodzene reguluje teplotu v horúcich letných mesiacoch. Odstránenie tejto zelenej plochy a jej nahradenie ďalšou výstavbou povedie k výraznému zhoršeniu mikroklímy, zvýšeniu tepelného ostrova a strate priestoru pre bežný každodenný oddych.

5. Nedostatočné zapojenie verejnosti a porušenie zásad participácie
O pripravovanej výstavbe neprebehla otvorená a včasná diskusia s verejnosťou, čím boli narušené princípy transparentnosti a občianskej kontroly. Obyvatelia neboli informovaní spôsobom, ktorý by im umožnil zmysluplne sa zapojiť do rozhodovacieho procesu ešte pred prijatím závažných rozhodnutí. Zákon o obecnom zriadení (č. 369/1990 Zb.) v § 3 a § 4 výslovne priznáva občanom právo vyjadrovať sa ku všetkým otázkam života a rozvoja obce, podávať návrhy a žiadať informácie. Podľa princípov dobrej samosprávy má obec povinnosť zabezpečiť, aby obyvatelia mali možnosť ovplyvniť rozhodnutia týkajúce sa ich životného prostredia a územia, najmä pokiaľ ide o zmenu jeho charakteru. V tomto prípade však bola verejnosť z procesu vylúčená alebo informovaná len formálne a spätne. Takýto prístup je v rozpore so zásadami participatívneho riadenia a oslabuje dôveru obyvateľov v rozhodovanie samosprávy.

6. Zhoršenie dopravnej situácie a tlaku na infraštruktúru
Sídlisko III už dnes zápasí s nadmernou dopravou, akútnym nedostatkom parkovacích miest a neúnosným dopravným zaťažením. Nová bytová výstavba by situáciu ešte viac zhoršila – spôsobila by ďalší nárast dopravy, zvýšenie hlučnosti a zvýšený tlak na verejnú infraštruktúru, ako sú parkovacie kapacity, verejná doprava, školy či detské ihriská. V už husto zastavanom území by výstavba prispela k urbanistickému prehusteniu a celkovému zníženiu kvality a komfortu bývania v danej lokalite.

7. Zníženie estetickej a rekreačnej hodnoty územia
Zeleň je dôležitá aj z hľadiska duševného zdravia, vizuálneho komfortu a kvality verejného priestoru. Jej premena na obytný blok výrazne naruší charakter miesta a zníži jeho rekreačný potenciál.

8. Zvýšené riziko záplav a prehrievania územia
Odstránenie zelene a spevnenie povrchov znižuje schopnosť krajiny absorbovať zrážky, čím narastá riziko lokálnych záplav a prehrievania počas letných mesiacov. Zeleň zohráva dôležitú klimaticko-regulačnú funkciu.

9. Už existujúca výstavba v lokalite je dostatočná
V danej lokalite sa už nachádza niekoľko nájomných bytoviek, ktoré významne ovplyvnili charakter územia. Ďalšie rozširovanie tohto typu výstavby považujeme za neprimerané, najmä ak by malo prebiehať na úkor verejného priestranstva alebo plôch zelene. Namiesto zahusťovania by sa malo pristúpiť k skvalitňovaniu už existujúceho bývania a verejnej infraštruktúry. Neodmietame nájomné bývanie ako také, ale požadujeme rozumný, vyvážený prístup.

10. Existencia vhodnejších lokalít
Mesto má možnosť riešiť otázku nájomného bývania výstavbou v lokalitách, ktoré sú na tento účel vhodnejšie a urbanisticky určené, bez potreby ničenia prírodných plôch. Moderné mestá smerujú k zachovávaniu a zveľaďovaniu zelene, nie k jej likvidácii.

11. Vytváranie neželaného precedensu
Ak sa umožní výstavba v tejto zelenej zóne, vytvorí sa precedens pre budúce zásahy do iných verejných alebo prírodne hodnotných území.

12. Dlhodobé záujmy obyvateľov
Aj keď je časť územia formálne určená ako „obytné plochy bytových domov“, aktuálny charakter tejto lokality – ako otvoreného, zeleného a verejne využívaného priestoru – jej dáva vysokú komunitnú a ekologickú hodnotu. Plánovaná výstavba zo strany mesta síce sleduje zámer riešiť bytovú situáciu, no zároveň predstavuje krátkodobé investičné rozhodnutie, ktoré by bolo na úkor dlhodobého verejného záujmu, kvality života obyvateľov a udržateľného rozvoja sídliska. Mesto by ako správca územia malo ísť príkladom a chrániť verejný priestor, nie ho zastavať – najmä ak ide o funkčnú zeleň, ktorú aktívne využívajú nielen miestni obyvatelia.

13. Možnosť ekologickej revitalizácie územia namiesto výstavby
Predmetné územie už v minulosti vzbudilo záujem ako potenciálny priestor pre verejne prospešné a ekologicky citlivé riešenia. Mesto Prešov sa ním zaoberalo aj v rámci spolupráce so študentom krajinnej architektúry, ktorý pripravil víťaznú diplomovú prácu s názvom Sadovnícko-architektonické možnosti využitia zrážkovej vody v podmienkach sídla. Táto práca vznikla v rámci súťaže podporenej Nadáciou Ekopolis a spoločnosťou Nestlé, ktorej cieľom bolo upozorniť na potrebu efektívneho hospodárenia s vodou a prepojiť mladých odborníkov s mestami, ktoré hľadajú udržateľné riešenia.

Študent vo svojej práci riešil dotknuté územie na Bajkalskej ulici na Sídlisku III a navrhol verejné priestranstvo obohatené o funkčné krajinno-ekologické prvky, ako sú zásaková priekopa a suchý polder. Tie slúžia nielen na zadržiavanie dažďovej vody zo striech okolitých budov, ale zároveň pôsobia ako estetický, rekreačný a krajinotvorný prvok. Práca získala uznanie odbornej poroty aj preto, že by podobné riešenia mohli byť inšpiráciou pre mnohé slovenské mestá. Návrh zaujal aj pracovníkov Oddelenia hlavného architekta mesta Prešov, ktorí so študentom v roku 2018 komunikovali a chceli projekt rozpracovať do úrovne dokumentácie pre územné rozhodnutie (DUR). Zámer však nebol realizovaný pre nedostatok finančných prostriedkov.

Toto územie teda predstavuje ideálnu príležitosť pre ekologickú revitalizáciu namiesto výstavby – napríklad založenie komunitného parku, výsadbu stromov, zriadenie oddychových a herných zón pre rodiny s deťmi či seniorov a uplatnenie prvkov modro-zelenej infraštruktúry. Takéto riešenie by bolo plne v súlade s dlhodobými potrebami obyvateľov a návštevníkov mesta Prešov, klimatickou odolnosťou mesta a zvyšovaním kvality verejného priestoru.

14.Uznesenie mestského zastupiteľstva
Pripomíname mestu Prešov i poslancom mestského zastupiteľstva, že Mestské zastupiteľstvo v Prešove na svojom 34. zasadnutí 6.4.2022 na základe petície občanov a podanú OZ Náš Prešov s výzvou na zastavenie stavebného zahusťovania sídliska Mladosť a Sídlisko III tejto petícii plne vyhovelo a teraz ho chce niekto ignorovať a obísť vôľu občanov vyjadrenú svojimi podpismi.

Touto petíciou žiadame mesto Prešov a jeho orgány, aby:

1. Zastavili všetky prípravné a realizačné kroky smerujúce k výstavbe v predmetnej lokalite – a to nielen na území evidovanom ako „obytné plochy bytových domov“, ale aj na území označenom ako „plocha krajinnej zelene“,

2. Zachovali charakter predmetnej lokality ako verejnej zelene a voľnočasového priestoru, ktorý slúži obyvateľom a návštevníkom mesta na rekreáciu, športové aktivity a oddych, aj napriek tomu, že časť územia je evidovaná ako „obytné plochy bytových domov“,

3. Otvorili transparentný dialóg s verejnosťou formou verejných stretnutí, diskusií a zapojenia dotknutých obyvateľov do rozhodovania o budúcnosti tejto lokality.

Záver petície
V záujme zachovania ekologickej hodnoty územia, zdravého životného prostredia a práv občanov na účasť pri rozhodovaní o budúcnosti svojho mesta, žiadame, aby ste zastavili akékoľvek územné, schvaľovacie či stavebné konania vedúce k výstavbe v danej lokalite.

Petičný výbor:

Jana Michalčík Adamová,Bajkalská 8 Prešov – osoba určená na zastupovanie v styku s orgánmi verejnej moci
Miroslava Bačová, Bajkalská 4 Prešov
Štefan Dankovič, Bajkalská 12 Prešov
René Polačok,M.Nešpora 45 Prešov

https://www.mojapeticia.sk/campaign/peticia-proti-vystavbe-najomnych-bytov-v-katastralnom-uzemi-mesta-presov-na-ul.bajkalska-na-sidlisku-iii-pri-lanovom-centre/cbbbaf8d-b006-449c-a29a-289ebaa7b06d

PDF Loading...

Stiahnite si petičný hárok tu – Peticia-Najomne-byty-Bajkalska.doc

Dopravný armagedón na Kráľovej hore? (23.3.2025)