Kraj na privádzač pri Prešove nemá peniaze. Ráž a Kaliňák dávajú od investície ruky preč. (Článok korzar.sk 21.12.2024)

Dopravu zahustí nemocnica a priemyselný park.

PREŠOV. Na výstavbu rýchlostnej cesty R4 má nadviazať privádzač Grófske. Prepojil by obchvat Prešova ako súčasť budúcej rýchlostnej cesty R4 s cestou prvej triedy. Prešovčania od neho očakávajú odklonenie nielen tranzitu, ale aj vnútornej dopravy z mesta.

Prešovský samosprávny kraj už začal pripravovať štúdiu, ktorú si vyžiadali miestne združenia na základe petície. Ako informovala STVR, výstavba si vyžaduje náklady vo výške 15 až 20 miliónov eur. Župa ich nemá a štát ich poskytnúť odmieta. Kraj sa preto snaží nájsť dohodu s ministerstvami, ktoré tvrdia, že financovanie je v jeho kompetencii.

Župa: Privádzač má strategický význam

Kraj považuje výstavbu privádzača Grófske za kľúčovú pre zlepšenie dopravnej situácie v regióne.

„Túto tému si Prešovský samosprávny kraj zobral na svoje plecia z dôvodu, že táto stavba nie je vnímaná ako vyvolaná investícia štátu k rýchlostnej ceste R4, no z nášho pohľadu je veľmi potrebná. Privádzač Grófske predstavuje koncepčné riešenie, ktoré zásadným spôsobom upraví dopravnú situáciu v tejto lokalite, zabezpečí bezpečné plynulé prepojenie priemyselného parku, ale aj rezidenčnej zóny,“ uviedla hovorkyňa prešovskej župy Daša Jeleňová.

Benefitom bude podľa nej odklonenie zásobovacej dopravy po regionálnych cestách, zníženie hluku, vibrácií a lepšia kvalita bývania.

Zdôraznila, že do projektovej prípravy ide župa s vedomím, že odhadovaný náklad na celý jej proces, zhruba 1,2 milióna eur, je nad jej sily a finančné možnosti.

„Hoci ho teraz hradíme z vlastných zdrojov, spoliehame sa na možnosti následnej refundácie zo štátneho rozpočtu, resp. budeme hľadať prostriedky z európskych fondov.“

Privádzač Grófske vníma kraj ako súčasť druhej etapy obchvatu Prešova a k rýchlostnej ceste R4. „Z nášho pohľadu ide v prvom rade o spojenie na cestu I. triedy s parametrami cesty I. triedy a teda aj investíciu, ktorú by mal zafinancovať štát, nie vyšší územný celok,“ vraví Jeleňová.

Upozornila, že už proces prípravy je finančne náročný. „Ideme však do toho s vedomím, že privádzač potrebujeme nielen pre plynulé prepojenie priemyselného parku, ale vôbec k zlepšeniu dopravnej situácie v tejto lokalite. Navyše, jeho strategický význam znásobuje prítomnosť vojenského letiska a rovnako výstavba vojenskej nemocnice v krajskom meste, kde by privádzač významným spôsobom skrátil dojazdy a zvýšil dostupnosť tohto zdravotníckeho zariadenia.“

Peniaze na cestu nie sú

Kraj očakáva, že štát si túto „významnú a pre tento región nevyhnutnú stavbu zoberie za svoje a nájde aj potrebné finančné krytie na jej samotnú realizáciu“.

Aj preto vraví, že jeho výstavbu nezaplatí, keďže na to nemá dosť peňazí. Podobne ako iné privádzače k diaľniciam a rýchlostným cestám, aj Grófske župa vníma ako súčasť nadradenej dopravnej infraštruktúry štátu, preto by ho mal hradiť.
Kraj dopĺňa, že do prípravy projektu sa pustil len preto, že ju považuje za strategickú a chce prispieť k jej urýchleniu.

Ministerstvo dopravy: Je to cesta III. triedy

Rezort dopravy pod vedením nominanta Smeru Jozefa Ráža to vidí opačne. Privádzač považuje za cestu III. triedy, ktorá spadá pod kraj a ten by tak mal jeho výstavbu financovať.

„Tento projekt nie je súčasťou výstavby severného obchvatu Prešova a nepatrí do investičných plánov Národnej diaľničnej spoločnosti ani Slovenskej správy ciest,“ uvidela Petra Poláčiková, hovorkyňa ministerstva dopravy.

Ako konštatovala, financovanie privádzača neumožňuje ani zákon. „Podľa rozpočtových pravidiel nemôže ministerstvo dopravy financovať cesty spravované samosprávou. Národná diaľničná spoločnosť jej však poskytne podporu pri koordinácii pripojenia tejto cesty na R4,“ doplnila.

Napojenie na novú vojenskú nemocnicu

Župa trvá na tom, že 15 až 20 miliónov na stavbu cesty nemá. Dohodnúť sa preto chce s rezortom dopravy či obrany. Aj preto, že v blízkosti sa dokončuje nová vojenská nemocnica, pričom privádzač by k nej zlepšil dopravnú dostupnosť.

Plánuje sa tiež výstavba ďalšej cesty, ktorá by mala skrátiť dojazdy z prešovského sídliska Sekčov do centra mesta.

Tlačové oddelenie ministerstva obrany konštatovalo, že otázka privádzača „aktuálne nie je na stole“. Rezort však podľa svojho stanoviska spoločne s krajskou a mestskou samosprávou a ministerstvom dopravy pracuje na iných alternatívach.

„Rozsah ich realizovateľnosti bude známy po uskutočnení detailnejších štúdií v priebehu budúceho roka,“ dodáva ministerstvo obrany, na čele ktorého stojí Robert Kaliňák (Smer) .

„Cesta sa projektuje v parametroch cesty I. triedy. Rokovať budeme dovtedy, kým nenájdeme spoločnú dohodu,“ povedal pre STVR predseda KDH Milan Majerský (KDH).

Aktivisti: Štát by mal prevziať zodpovednosť

Podľa občianskeho združenia Náš Prešov je projekt privádzača Grófske nevyhnutný a mal by byť medzi strategickými investíciami pri výstavbe vojenskej nemocnice.

Predseda združenia René Polačok vyzval oba dotknuté rezorty, aby financovanie výstavby zabezpečili, keďže ide o investíciu, ktorá podporí nielen civilnú dopravu, ale aj logistiku pre vojenskú základňu.

„Veríme, že štát nakoniec pochopí význam tejto investície a nájde spôsob, ako financovať výstavbu privádzača,“ povedal Polačok.

Občianske združenie zároveň upozornilo na negatívne dopady nepostavenia privádzača. Podľa odhadov by nová vojenská nemocnica a plánovaná výstavba priemyselného parku zvýšili intenzitu dopravy v regióne o viac ako 1 500 áut denne.

Polačok dodal, že už teraz sú križovatky na hranici kapacity a bez potrebnej infraštruktúry hrozí dopravný kolaps.

https://presov.korzar.sme.sk/c/23426918/kraj-na-privadzac-pri-presove-nema-peniaze-raz-a-kalinak-davaju-od-investicie-ruky-prec.html

Komunikácia Grófske – „Kde je vôľa, tam je cesta“ – pracovné stretnutie ku komunikácii Grófske (6.5.2024)